Våra handledare är speciellt utvalda och arbetar som professionella orkestermusiker, i de flesta fall stämledare, i Malmö SymfoniOrkester eller Helsingborgs symfoniorkester till vardags.
Handledare i violin för musikerna i ÖrUS.
1:e konsertmästare Malmö Symfoniorkester, professor i violinspel på Musikhögskolan i Malmö.
Handledare i violin för musikerna i ÖrUS.
Violinist i Malmö SymfoniOrkester
Handledare i violin samt dirigent för ÖrUS.
Lärare i violin och viola på Musikhögskolan i Malmö.
Handledare i viola för musikerna i ÖrUS.
Stämledare, viola i Malmö SymfoniOrkester.
Handledare i cello samt dirigent för ÖrUS.
Solocellist i Malmö Symfoniorkester, dirigent, lärare i cello, ensembleledning, kammarmusik och orkester på Musikhögskolan i Malmö.
Handledare i cello för musikerna i ÖrUS.
Alternerande stämledare, cello i Malmö Symfoniorkester.
Handledare i kontrabas för musikerna i ÖrUS.
Kontrabasist i Malmö SymfoniOrkester.
Handledare i kontrabas för musikerna i ÖrUS.
Stämledare, kontrabas i Helsingborgs Symfoniorkester.
Handledare i tvärflöjt för musikerna i ÖrUS.
Stämledare, tvärflöjt i Malmö SymfoniOrkester.
Handledare i klarinett för musikerna i ÖrUS.
Stämledare, klarinett i Malmö SymfoniOrkester
Handledare i oboe för musikerna i ÖrUS.
Oboist i Helsingborgs Symfoniorkester, lärare i oboe på Musikhögskolan i Malmö.
Handledare i fagott för musikerna i ÖrUS
Solofagottist i Malmö SymfoniOrkester, lärare i fagott på Musikhögskolan i Malmö.
Handledare i horn för musikerna i ÖrUS.
Solohornist i Malmö Symfoniorkester.
Handledare i trumpet för musikerna i ÖrUS.
Stämledare, trumpet i Malmö SymfoniOrkester, lärare i trumpet på Musikhögskolan i Malmö.
Handledare i trombon för musikerna i ÖrUS.
Stämledare, trombon i Malmö SymfoniOrkester.
Handledare i slagverk för musikerna i ÖrUS.
Stämledare, slagverk i Malmö SymfoniOrkester.
Handledare i harpa för musikerna i ÖrUS.
Stämledare, harpa i Malmö SymfoniOrkester.
Handledare i piano för musikerna i ÖrUS samt bitr. projektledare.
Vice VD Malmö Nya Musikkonservatorium AB, pianist.
Lärare i Musikteori för musikerna i ÖrUS.
Tonsättare, undervisar i musikteori på Latinskolan i Malmö.
Förste konsertmästare i Malmö SymfoniOrkester, Marika Fältskog, kommer från en stor musikersläkt i Helsingfors. Hon har studerat på Edsbergs Slott, numera en del av Kungliga Musikhögskolan i Stockholm. Fältskogs lärare var Endre och Jennifer Wolf. Vid de masterclasses Fältskog deltog i mötte hon lärare som Victor Liebermann, György Pauk och Mihaela Martin. Samma år som hon tog sitt solistdiplom, 1996, anställdes hon i förstaviolinstämman i Kungliga Filharmoniska Orkestern i Stockholm och blev alternerande förste konsertmästare där 2000. Hon var även solist med orkestern. Sju år senare, 2007, erbjöds Fältskog tjänsten som professor i violinspel vid Musikhögskolan i Malmö och året därpå anställdes hon som förste konsertmästare i MSO.
Efter studier vid Musikhögskolan i Malmö på 70- och 80-talen fick Klas-Göran jobb
som violinist i Malmö SymfoniOrkester 1980. Han har varit orkestern trogen sedan dess.
Han innehade stämledarposten för andra violinstämman från 1986 till 2013.
Klas-Göran har också arbetat med stråkrepetitioner på Musikhögskolan i Malmö under några år. Utanför MSO spelar han en hel del kammarmusik, bland annat med spelmanskvartetten Folia.
Född och uppvuxen i Polen. Studerade i sin hemstad Poznan och i Moskva.
Hennes liv är musik, särskild kammarmusik.
Hon var med att bilda en studentkammarorkester i Poznan, som med åren blev Polska Radio och TV kammarorkestern, där hon var alternerande konsertmästare i många år.
Med den ensemblen åkte hon Europa runt.
Under många år var hon konsertmästare i kammarorkestern Musica Vitae.
Även med Musica Vitae har hon rest i Europa och spelat in många skivor.
Nu är hon verksam som frilansmusiker: solist, kameralist och även projektanställd ledare och dirigent för olika orkesterföreningar.
Pedagogik tar stor plats - hon undervisar på Musikhögskolan i Malmö, Växjö Folkhögskola, leder sommarkurser och mycket mer.
Susanja är utbildad på Edsberg slott i Stockholm, HfM ”Hanns Eisler” i Berlin
och på Koninklijk Konservatorium i Bryssel hos prof. Ulf Wallin och prof. Kati Sebestyen.
Under sin studietid i Berlin var hon även akademist i Deutsche SymphonieOrchester, och medlem av Live Music Now.
I 2015 anställdes hon som stämledare i NorrlandsOperans symfoniorkester, och sedan 2018 är hon stämledare i Malmö Symfoniorkester.
Susanja är en ivrig kammarmusiker och solist, och har bl a spelat som solist med Aarhus Symfoniorkester, Helsingborg symfoniorkester, NorrlandsOperans symfoniorkester, Randers Kammarorkester o.a..
Hon är även prisvinnare i bl a Den Danske Strygerkonkurrence, Solofonipriset och Jakob Gade violinkonkurrence.
Studentexamen 1992 Finska samhällsskolan, Lahtis
Master of Music 1998 Edsbergs Musikinstitut, Stockholm
Masterprogram 1994-1997
Diplomutbildning 1997.1998, Debutkonserter – lärare Frans Helmersson och Torleif Thedeén
Musikstudier Sibeliusakademin, Finland
Pre-college utbildning 1990-1992, avdelningen för utövande tonkonst 1992-1998
Diplomexamen i cellospel 1998 – lärare Hannu Kiiski
Master of Music 2008 Kungliga Musikhögskolan, Stockholm
Kandidat- och Masterprogram 2002-2006, Diplomutbildning 2006-2008 – lärare Jorma Panula
Studieresor till Europa och USA – fortsatta studier i cellospel för bl a Boris Pergamentsikow, Wolgang Boettcher och Tsuyoshi Tsutsum
Studier i orkesterdirigering för bl a Pau Mägi, Salvador Mas Conde, Jukka-Pekka Saraste och Alan Gilbert
Solocellist i Malmö symfoniorkester 2002 -2018, lärare på Musikhögskolan i Malmö 2008 –
Lärare i Cellospel Virserums Musikdagar 2015-, 2012-2015 lärare i cello Malmö Nya Latinskola
Solocellist Stavanger Symfoniorkester 2001-2002
Framträdanden som solist och kammarmusiker i hela Norden samt Portugal, Estland, Tysklan och USA
Uppdrag som dirigent med bl a Symfoniorkestrarna i Helsingborg, Gävle, Jönköping, Malmö, Vasa Stadsorkester och Björneborgs Stadsorkester, Kapellmästare Vasa Stadsteater 2005-2006
Inspelningar med Malmö Symfoniorkester, flera konsertproduktioner med Malmö symfoniorkestersom dirigent om året samt på festivalen Utspel
Solistuppdrag i Sverige bl a med Sveriges Radios Symfoniorkester och Malmö Symfoniorkester
Samarbete med bla Okku Kamu, Markus Lehtinen, Mats Rondin och Alain Altinoglu
Musikaliska Akademins stipendier 1998,1999 för fortsatta studier.
Alternerande stämledare i Malmö SymfoniOrkester sedan 1992 och aktiv kammarmusiker i olika projekt varje säsong. Lärare och artist vid Narniafestivalen Italien 2012-2016. Undervisar i cello på Malmö Latinskola. Född och uppvuxen i Lund med utbildning vid Konservatorielinjen på Kommunala Musikskolan i Lund. Efterföljande högskolestudier i Freiburg och Dusseldorf för Henkel och Goritzki.
Utbildning: Mölndals kommunala musikskola, Ljungskile folkhögskola, Göteborgs musikhögskola, Konservatoriet i Genéve.
Har varit anställd på längre kontrakt i Göteborgs symfoniorkester, Helsingborgs symfoniorkester och har haft tjänst i Malmö Operaorkester 1998-2002. Sedan 2002 anställd i Malmö Symfoniorkester. Spelar även jazz och pop på kontrabas och elbas i olika sammanhang.
Stämledare i Helsingborgs Symfoniorkester, Mattias läste klart sin ubildning i 2016 vid Mercer University i USA. Under sista skolåret provspelade Mattias till Helsingborgs Symfoniorkester och blev som 22-årig stämledare i HSO. Under provtiden i Helsingborg vann Mattias även ett tutti jobb i Malmö Symfoniorkester.
Mattias spelar även i Lunds Kammarsolister och i franska Les Dissonances. Mattias deltog år 2014 som enda skandinav i New York String Orchestra Seminar, och har spelat 3 konserter i Carnegie Hall. Mattias vann första pris i Polstjärnepriset 2009, och Öresunds Solist i 2010, och blev då utnämnd som Sveriges representant till Eurovision Young Musicians.
Jag har arbetat i samtliga Svenska symfoniorkestrar på kortare eller längre kontrakt sedan jag var 19 år. Jag har varit gästlärare i Oboe och ensemblespel vid: Royal Northern College of Music i Manchester Conservatorio Superior de Música i Malaga och Alicante.
Olle kommer från Vadstena i Östergötland och fick sin första musikaliska utbildning på musikskolan i Vadstena, där han som nioåring började spela eufonium. Vid tretton års ålder bytte han till trombon. Efter gymnasiet följde ett år på musiklinjen på Ingesunds folkhögskola och senare fem års bachelor- och masterstudier och två års diplomstudier på musikhögskolan i Malmö.
År 2008 fick han sin första orkestertjänst som trombonist i Malmö operaorkester. Samma år vann han även tjänsten som solotrombonist i Norrköpings symfoniorkester där han var kvar i ett halvår. Därefter började han år 2009 som solotrombonist i Malmö symfoniorkester, där han suttit kvar sedan dess.
Andrea Scaffardi is one of the most promising clarinetists from the young generation of Italian musicians. He is an artist that manages to combine orchestral playing with solo and chamber music concerts. Appointed Principal Clarinet of the Malmö Symphony Orchestra in 2018, he has previously served as Principal Clarinet of the Teatro Massimo Opera House in Palermo.
Andrea was born in Italy in 1990 and began his clarinet studies at the Parma Conservatory of Music, graduating with summa cum laude and honourable mention. Then he followed two years of Master degree at the Reggio-Emilia Conservatory, graduating with top score and obtaining unanimously the “A. Del Rio” prix as best Diploma of the year.
Still very young and not yet graduated, Andrea won the audition at the Teatro alla Scala Academy where he was trained as an orchestral musician.
In this top level environment he had the chance to enhance his skills working with great conductors and performing several concerts with the orchestra in Teatro alla Scala and in some of the most renewed Concert halls like the Mariinsky Theatre, the Bolshoi Theatre, the Royal Opera House in Muscat. After 2013 he was studying regularly with professors Fabrizio Meloni and Calogero Palermo.
His career includes many performances with some of the most important Italian orchestras such as the Teatro alla Scala Orchestra, Teatro San Carlo, Teatro Regio of Turin, Teatro Comunale of Bologna, Teatro Carlo Felice, to name a few. In these occasions he has played under the baton of famous conductors as Barenboim, Chailly, Gergiev, Mehta, Muti, Dudamel, Harding, Gatti, Chung, Luisi, Noseda, Eschenbach in some of the most prestigious Italian festivals like Festival MiTo, Festival dei Due Mondi, Ravello Festival, Festival Verdi.
His career brought him to perform in many Concert halls around Europe as the Musikverein in Wien, the Philharmonie in Paris, the Festspielhaus in Baden Baden, the Köln Philharmonie, the Luxembourg Philharmonie, the Leiszhalle in Hamburg, the Essen Philharmonie, the Dortmund Philharmonie.
Andrea Scaffardi has recently appeared as a soloist with La Toscanini orchestra in 2019 performing the Mozart clarinet Concerto and in 2020 playing the Ebony Concert by Stravinsky with the Malmö Symphony Orchestra and Robert Trevino in Malmö Live Concert hall, among the others.
He has performed in recital with the piano for some of the most renewed Italian festival including the Verdi Festival in Parma and the Umbria Classica Festival.
He is regularly invited to give Masterclasses in Italy and in Sweden. As a clarinet teacher he headed a class at the Reggio-Emilia Conservatory in 2014 and in 2017.
Andrea Scaffardi plays on a set of Buffet Crampon clarinets RC Prestige model and a Licostini mouthpiece.
Började spela tuba 1988 på musikskolan i Motala. Studerade vidare för Urban Stenkvist vid musikgymnasiet i Norrköping 1992-1994 och senare för Morten Agerup vid musikhögskolan i Göteborg 1994-1998. Har även studerat privat för Arnold Jacobs och Rex Martin i Chicago. Frilansade i 10 år efter mina studier, var av 3 år i Marinens Musikkår i Karlskrona innan jag kom till Malmö symfoniorkester 2008. Under frilanstiden spelade jag med de flesta ensembler i Sverige och har även arbetat med orkestrar i Danmark, Norge och Tyskland. Var medlem i Göteborgs Brassband mellan 1994-2002 och Medevi Brunnsorkester 2000-2005 Som solist har jag spelat Gregsons Tubakonsert med Östgötablåsarsymfoniker 1994 och Marinens musikkår i Karlskrona 2002 samt R.V Williams Tubakonsert med Nordiska ungdomsorkestern i Lund 1994 och Norrköpings symfoniorkester 1996. Jag har även hjälpt till med att arrangera Blekinge International Brass Academy, Biba 2011-2014.
"Annika Fredriksson kommer från Östersund och är stämledare för fagott i Malmö Symfoniorkester sedan 1998. Tidigare anställningar är i Gävle Symfoniorkester och Malmö Operaorkester. Sedan 2009 är hon lärare i fagott och kammarmusik vid Musikhögskolan i Malmö samt vid Malmö Latinskola. Annika är återkommande masterclass-lärare i Finland, Litauen, Lettland och Spanien. Regelbundet uppträder hon som kammarmusiker och solist, i verk tillägnad henne av samtida svenska kompositörer såsom Olof Lindgren, Erik Peters och Daniel Fjellström samt i verk från den klassiska fagottrepertoaren. Annika har en kandidatexamen i fagott från Det Kongelige Danske Musikkonservatorium i Köpenhamn, är utbildad i Orkestermusik vid musikhögskolan i Mannheim och har ett post graduate diplom i fagott från Kungl. Musikaliska Akademien i Stockholm.
Annika brinner för att stärka unga musikers självkänsla och är certifierad coach (ACC) via International Coach Federation. Hon innehar bidrag från Lunds universitet för sitt konstnärliga och pedagogiska utvecklingsarbete med att utveckla och stärka unga musiker mentalt genom coaching, individuellt och i grupp, vid Musikhögskolan i Malmö."
Studerat för:
Anders Rosen Lunnevadsfolkhögskola 1987-88
Elwing Jansson/Bengt Belfrage Kungliga musikhögskolan i Stockholm 1988-92
Anställd som:
Solohornist i Trondheims symfoniorkester 1990-91
Tutti hornist i Kungliga Filharmoniska orkestern i Stockholm 1992-2000
Solohornist i Själlands Symfoniorkester 2000-2019
Solohornist i Malmö SymfoniOrkester från 2020-
Gustav Melander började som 18-årig studera på Musikhögskolan i Malmö för Bo Nilsson och Håkan Hardenberger och har sedan sin examen 2014 blivit en av landets mest eftertraktade trumpetare.
Redan som 22-årig fick Gustav jobbet som solotrumpetare i Malmö Symfoniorkester där han har sin fasta tjänst, dock gästspelar han regelbundet i andra skandinaviska orkestrar som till exempel Sveriges Radios Symfoniorkester och Göteborgs Symfoniker. Gustav spelar även ute i Europa med orkestrar som Ensemble Intercontemporain, BBC Symphony Orchestra och London Symphony Orchestra med dirigenter som till exempel Sakari Oramo och Sir Simon Rattle.
Gustav undervisar på Musikhögskolan i Malmö och har vid flera tillfällen gästat skolor som Royal College of Music i London, Royal Northern College of Music i Manchester och Conservatoir CRR i Paris.
Gustav fick 2017 äran att bli internationell Yamaha-artist.
Utbildning:
1999-2002
Bachelor in Music, Musikhögskolan i Malmö
Huvudlärare: Lennart Gruvstedt
Arbetslivserfarenhet:
2003-2005
Marinens Musikkår, Karlskrona
Befattning: Pukist/slagverkare
2005-2008
Århus Symfoniorkester, Danmark
Befattning: Soloslagverkare
2008-2016
Malmö Symfoniorkester
Befattning: Alternerande stämledare, slagverk
2016-
Malmö Symfoniorkester
Befattning: Stämledare, slagverk
Övriga orkestrar i utdrag:
Det Kongelige Kapel, Danmark
Malmö Operaorkester
Helsingborgs Symfoniorkester
Ålborgs Symfoniorkester, Danmark
Sønderjyllands Symfoniorkester, Danmark
Anders spelar också trumset i olika jazz- och popsammanhang. Bl.a. i det egna swingbandet Doxy Music.
Lena Petersson harpist i MALMÖ Symfoniorkester sedan 1990
framträder också som solist och kammarmusiker
har undervisat i harpa på Musikhögskolan i MALMÖ
Marianne Jacobs är född i Holland, där hon studerade vid Kgl. Musikhögskolan i Haag med Solistexamen och Pedagogexamen som resultat. Vid Kgl. Musikhögskolan i Bryssel fick hon Första Pris i kammarmusik och vid Kgl. Musikhögskolan i Stockholm fick hon också Solistexamen och Pedagogexamen.
Marianne Jacobs kompletterade sin pianostudier hos Jacques Février i Paris, Maria Curcio i London och Rudolf Firkusny i Luzern samt i kammarmusik hos Andras Mihály i Budapest.
Efter en välmottagen debutkonsert i Haag och Stockholm startade hon sin verksamhet med konserter i Skandinavien, Europa, Litauen, Ryssland, Armenien, Georgien, Azerbadjan, Canada, USA, Mexico, Brasilien, China och Japan.
Marianne Jacobs har gjort många inspelningar för SR och SVT , blev Veckans Artist, samt TV produktioner med kammarmusik ( bl.a.” Vi sätter allt på spel”),filmmusik för ”Fanny och Alexander”, har deltagit i dokumentation av svensk musik, masterclasses i USA,Brasilien, Bergen, Birmingham, Manchester, Lisboa, Vilnius, Wien,,HongKong, Shanghai and Japan.
Sommarkurser, festivaler och många konstnärliga och pedagogiska projekt är en naturlig del av hennes verksamhet, så som framförandet av samtliga violinsonater av Beethoven med violinisten Wieska Szymczynska 2012 och cellosonater med cellisten Hege Waldeland 2014.
Under tiden 2006 – 2009 var hon ordförande för Svenska Pianopedagogförbundet( EPTA Sweden). För hennes långa gärning som lärare blev hon 2017 av Kungl. Musikaliska Akademien tilldelat Maj von Rosen Pedagog Priset.
Marianne Jacobs är universitetslektor vid Musikhögskolan i Malmö/Lunds Universitet och konstnärlig ledare för den Nordic International Piano Competition ( NPCM.se) sedan 2002 vid Musikhögskolan i Malmö.
Martina Tomner har studerat komposition vid Musikhögskolan i Malmö för bl a Rolf Martinsson, Kent Olofsson och Luca Francesconi. Efter lärarexamen i musik 2007 (instrumental- och ensemblepedagog med huvudämne arrangemang och komposition) fortsatte hon sina studier och tog diplomexamen i komposition 2012. Sedan dess är hon verksam som frilansande tonsättare.
Hon har komponerat såväl kammarmusik och elektroakustisk musik som verk för större ensembler och orkester. Hennes stråkorkesterstycke Tempelmusik II framfördes vid Venedigbiennalen 2010, och 2011 anordnade Lunds Kammarmusiksällskap en porträttkonsert med hennes kammarmusik. 2013 var hon engagerad av Musik i Syd som tonsättare i Flygande toner och tankar, ett projekt med skolbarn i Staffanstorp inom ramen för satsningen Skapande skola. Martinas musik har uppförts av ensembler som Norrköpings symfoniorkester, Värmlands sinfonietta, Stockholms läns blåsarsymfoniker, Musica Vitae och Huaröds kammarorkester, och hon samarbetar regelbundet med musiker i olika kammarmusikkonstellationer, t ex hösten 2013 i kompositionsprojektet Klang och identitet med blockflöjtisten Ida Höög och pianisten Anna Christensson. Hennes kammaropera En studie i instängdhet, en musikdramatisk föreställning som utforskar förhållandet mellan komponerat material och scenisk och musikalisk improvisation, uruppfördes i oktober 2014. 2015 skrev hon kammarcellokonserten Yggdrasil till cellisten Simon Bång samt körsviten Vad som har hänt i sagan, skall hända även mig! på beställning av kören Mixtus Cantus och Körcentrum Syd. Hon komponerade 2016 blåsorkesterstycket Dance of Destruction and Creation till Gotlandsmusiken, körstycket Gudars like till damkören Korallerna i Lund, samt komponerade och producerade kammaroperan Thanatos, som uruppfördes i Malmö i december. Under säsongen 2017/2018 framfördes hennes orkesterstycken Put out the light och …was has du meinem Schlaf zu sagen? av Malmö Symfoniorkester. 2018 uruppförde MSO även hennes stycke Molnformationer, ett beställningsverk till Bob Hunds jubileumskonsert på Malmö Live. Ett tredje verk i genren experimentell kammarmusikdramatik, den interaktiva performancen Des/information, komponerades och framfördes under 2019.
Martina har erhållit stipendier från bl a Kungliga Musikaliska Akademien, Konstnärsnämnden, STIM, Stiftelsen Annik och Lars Leander samt Fredrika Bremer-förbundet. Hon är medlem i STIM och invaldes 2012 i Föreningen Svenska Tonsättare.
Vid sidan av sin verksamhet som tonsättare arbetar Martina även som dirigent, körledare och lärare i musikteori.
ÖrUS är en permanent orkester som har många roliga och utvecklande konsertprojekt på programmet.